Damptog Remisen

Da deltagerne fandt frem til Skovbogade 43 var det første de så en Jawa motorcykel med et fadølsanlæg monteret på sidevognen, fadet indeholdt DaCapo Rubato - en steam beer. Øllet til salg på dagen var nemlig valgt med tanke på hvad hoved attraktionen var - nemlig remisen hvor DSB museumstog får vedligeholdt deres damptog.

Efter at have budt velkommen gav formanden ordet til herren der skulle vise os rundt blandt store maskiner og damptoge under renovering. Han startede med at fortælle lidt om historien bag remisen og de tog der arbejeds på, af frivillige, ulønnede tog entusiaster, med meget forskellig baggrund lige fra tømmer over smed til pensioneret dyrlæge.

Herefter gik vi ind i (den svavsede) remise hvor der lå dele af træ og metal som gerne skulle ende med at blive til et lokomotiv, en renovering kan tage op til 10.000 mande timer og der er ikke altid en samle tegning at gå ud fra.

Spørgelysten var stor og jeg er sikker på alle fik svar, for rundvisningen var meget fyldesgørende.

Så var turen kommet til den del af remisen hvor de samlede tog står opstaldet, her var der ihvertfald nogle der fik snavsede fingre, for de "små" drenge og piger skulle lige op og se førehuset.

Vi takkede mange gange for rundvisningen og begav os over til "øl boden" som var opstillet i skyggen - hvilket var rart på en sol beskinnet dag med omkring tyve grader.

Øl boden indeholdt ud over fadøllet også Vestfyn Natexpressen, som har et tog på etiketten, Old Rosie Cider, som har en damp tromle på etiketten, Troldhede Double steam ale også med tog på etiketten, Troldhede Roundhouse ale, roundhouse betyder jo remise, Fur steam beer, som er lavet til industri kultur år (2007) med et moler tog på etiketten, sidste øl var en train ryeale håndbryg lavet til dagen af formanden.

Billeder og tekst af Jim Nielsen